Ar-rahnu: Bagus atau tidak?

Assalamualaikum pembaca sekelian..terima kasih sekali lagi saya ucapkan sebab anda memang pembaca blog inspirasiemas.com yang sangat setia :) 

Harini nampaknya semakin ramai yang suka dengan emas..Alhamdulillah..

Semakin banyak soalan yang diterima mengenai ar-rahnu dan semakin ramai terpesona dengannya dan ade juga yang menangis kerana nya! Jadi, disini saya terpanggil rasanya untuk membicarakan hal ini (haha..ayat skema la pulak)

Ok ok..kita cakap secara x formal..lagi senang nak paham betul tak?hihi

Sebelum pergi lebih jauh saya nak tambah sikit dari artikel sy sebelum ni mengenai ar-rahnu..sebab ade soalan mengenainya..jadi jom kita tengok bentuk soalan dari si penanya..hehe
“…….nk tanye lg psl ar rahnu.ok,contoh sy pg pajak 1dinar kat agro bank.nilai emas tu akan ikut harga semasa di bank tu ke mcm mana ye?(ada yg sy xclear sket). proses kat agro bank pun sy xtau.dia akan amik resit beli emas tu kan?tu yg xfaham tu,pinjaman tu based on nilai emas semasa atau based on harga beli since die tgk resit tu…..”
Logik jugak soalan ni..kenapa ade sesetengah ar-rahnu nak mintak resit??dia nak bagi pinjaman berdasarkan nilai kat resit tu ke?

Jawapannya: TIDAK

Kalau pajak kat Agrobank, diorang tak ambik resit dan takkan tanya pasal resit.. :) best tak?? Agrobank ni memang antara ar-rahnu yang paling best kat Malaysia ni..tak mintak pon resit..

Apa yang penting??
  1. Emas
  2. Certificate (sijil) emas tersebut
  3. Kad Pengenalan
  4. Ade akaun dengan AgroBank (kalau takde bleh bukak akaun dengan minimum RM20 je..)

jadi, tak kisah walau berape pon harga emas masa kita beli tu..mahal ke murah ke dia xkan ambik tau..
yg dia akan bagi pinjam cuma 70% daripada nilai semasa emas kita..ikut harga semasa di agrobank tu..

kalau x silap sekarang ni utk emas 916 = RM146/gram
1 dinar = 4.25gram
nilai marhun emas 1 dinar tu= 146×4.25 =rm620.50

katakan rm620,
jadi kita cuma dpt pinjam 70% dari 620 tu = RM434.00

Upah simpan
setiap rm100 nilai marhun kena bayar 60sen
jadi..nilai marhun kita tadi rm620

rm620 x RM0.60sen bahagi RM100
=RM3.72 sebulan

jadi untuk 6 bulan kena kali 6 la… rm3.72x6bulan = RM22.32
tu upah simpan yg kita kena byr :)
Ok stop dulu bab tu…


Bagus atau tidak ar-rahnu ni?
Sebenarnya ada baik ade yg tak baik kalau pajak melalui ar-rahnu ni..

Yang bagusnya, ar-rahnu akan berikan pinjaman kepada kita sebanyak 50-75% daripada nilai marhun emas milik kita. Bagus jugak ni sebab kadang2 kita nak pakai duit  tapi duit dalam simpanan kita dah abis. Mana tak abis, asal dok nampak kad ATM je nak pegi cucuk asal nak cucuk je nampak kat ATM..jadi duit dalam simpanan pon pelan dok habis..isk isk isk..baru harini dapat gaji tah esok lusa gaji pon nak abis dah..


Bila ade emas ni, kurang la sket pergerakan klua wang..sebab duit kita dah jadi emas..(bagus jugak simpan emas) tapi..kadang2 tu kita mungkin terdesak nak guna duit. Mungkin sebagai contoh anak2/adik2/kita sendiri nak sambung belajar ke..tapi takde duit..jadi ada 2 jalan keluar untuk dapat kan duit..
bukan mencuri atau merompak..

tapi dengan cara memajak atau menjual balik emas milik kita tu..

Memajak
Memajak memang bes..sebab macam contoh kat atas tadi, kita akan dapat pinjaman 70% dari nilai marhun emas kita tu. banyak gak tu..70%
ok nak bagi nampak lebih jelas..

katakan kita pergi pajak emas 100gram

nilai marhun = 15,900.00
nilai pinjaman = 11,130 (70% dari nilai pinjaman)
upah simpan = RM95.40/bulan (RM572.40 kalau untuk 6 bulan)

Ok, bes tak??bleh dapat pinjam RM11,130.00 banyakkkkkk tu……
tapi bila dah dapat pinjam banyak…jangan LUPA itu duit pinjam…ingat..saya ulangi…itu duit ape??duit PINJAM

jadi kena  la mendisiplinkan diri..untuk bayar balik pinjaman tersebut..bukan ape..pesanan ni saya beri sebab ade yang menangis sebab tak disiplin dalam membayar pinjaman tersebut.. 

macamana nak disiplin kan diri?
pinjaman yang kita dapat tadi RM11,130.00 jadi nak kena setelkan dalam masa 6 bulan.
jadi, 11,130.00/6bulan = RM1855.00/bulan (tak termasuk upah simpan)
jadi mampu kah kita nak bayar sebanyak tu sebulan?

tapi kalau takdapat setelkan dalam masa 6 bulan boleh lagi extend ke 6 bulan dan 6bulan lagi (setahun setengah: ni info terbaru yang saya dapat) maka, total 18 bulan…

katakan 18bulan,
jadi sebulan lebih kurang RM620/bulan.. (harap 18bulan ni mampu la bayar)
tapi igt..yang tadi tu saya kira tak termasuk harga untuk upah simpan..
jadi, kalau rasa membebankan..bagi saya jangan la pergi pajak kalau x mampu untuk bayar balik..risau lak saya..hehe


bukan ape, kalau buleh saya nak semua orang bebas hutang..saya ade pergi dengar ceramah agama baru2 ni..ustaz tu kata..Rasulullah dulu boleh kata hampir setiap hari doa minta agar bebas hutang..tapi masyarakat kita sekarang ni..kalau buleh nak berutang..hehehe memang susah nak lari dari utang ni..beli motor, keta, rumah..semua nya kena berutang kan? tapi..kena selalu berdoa..mudah2an kita bebas dari hutang insyaAllah..mana la tau kan rezeki datang melimpah ruah dari sumber yang tak disangka2..?

Bagi mereka yang x mampu nak bayar atau rasa membebankan, nasihat saya jangan pajak tapi buleh jual emas tu.

Tapi, kalau nak pajak dalam jumlah yang kecil, rasanya kita mampu kot nak bayar balik..insyaAllah..
tapi tahukah anda??

Agrobank memang akan bagi 70% pinjaman..tapi..kalau kita nak guna duit sikit je..kita bleh bagi tau kat diorg…

contoh..

“abang..saya nak pinjam 50% je bleh tak?”


Jadi, takde la membebankan nak bayar balik…melainkan kita betul2 disiplin..
kadang2 kita cakap je kita disiplin..tapi..???
“Ahh..tangguh dulu la bulan ni..malas nak bayar balik..takpe bulan depan aku bayar double..!!”
Kalau anda cakap macam ni…saya raasa baik jangan..Danger!hehehe..
p/s: anda juga kalau takmau bayar tiap2 bulan pon takpe..bulan ke-6 tu buleh bayar penuh sekali gus (cara ni saya tak galakkan)

Ok la..akhir kata dari saya, baik atau tidak ar-rahnu ni semuanya terletak ditangan anda! ar-rahnu sudah tentu satu sistem yang baik utk membantu mereka yang memerlukan wang..tapi semua itu terpulang kepada kita macam mana kita menguruskan pinjaman tersebut! jadi..Berdisiplin kah anda???


Senarai AgroBank ditempat anda
Assalamualaikum..

Amir Firdaus
inspirasiemas@gmail.com
012-5853035

Emas di ar-rahnu kena zakat??

‘Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Harini dah masuk 31 Oktober 2010..cepat betul masa berlalu..tinggal 2 bulan je lagi kita akan berada di tahun 2010..rupa2nya dah lebih setahun saya kenal emas ni..

Alhamdulillah, rezeki dengan emas ni memang masyuk jugak..rezeki dari Allah kan..kita bukannya tau..so bila dapat rezeki tu ape yang patut kita buat adalah bersyukur dengan limpah kurnianya..
Sebenarnya, saya agak tertarik dengan surah Taha ayat 132 ni

“Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.”
Ayat ni sebenarnya ade sorang akak dari langkawi, dia suruh saya amalkan membaca..then terasa macam nak ambik tau pulak maksud disebalik ayat dari surah Taha tu..rupa2nya memberi maksud yang sangat mendalam..sehingga saya rasa perlu dikongsi bersama.. :) 

Kesimpulan dari apa yang nak saya sampaikan disini ialah, berusahalah untuk mencapai sesuatu yang diingini beserta doa dan tawakkal kepada Allah. InsyaAllah nikmat rezeki Allah akan kurniakan kepada mereka yang berserah kepadaNya..Amiin..


Zakat

Ok, tajuk utama yang saya nak bincangkan harini sebenarnya mengenai zakat.
Pernah sebelum ini saya cakap mengenai zakat emas. Jadi kepada mereka yang belum baca tu boleh la baca balik topik sebelum2 ni.
Ok kali ni saya cuma nak memperjelaskan sikit lagi mengenai zakat..sebab saya nampak ramai yang confuse sikit dengan zakat ni.

“Weh, amir..ko punya emas dah lebih 85gram dah berkepul2 aku tengok tu..ko bila nak bayar zakat?”


Ok, kalau ada soalan yang macam tu..memang betul emas yang kita simpan kalau melebihi 85gram lebih kurang 20dinar kita dah wajib bayar zakat iaitu dah lebih nisab dan cukup tahun haul.
tapi kalau kurang daripada nisab, dan belum cukup tahun haul, maka tak diwajibkan membayar zakat.
Tahun haul ni, ustaz tempat PUZ saya tanye tu, dia cakap kalau buleh ikut bulan dalam islam, contoh kalau kita start simpan ramadhan ade 85 gram sampai cukup ramadhan depan ade 85gram jugak jadi kena la bayar zakat.
Contoh lain:
  1. Muharram = ada 20 gram
  2. Safar = dah ade 80gram
  3. Rabiul awal = dah ade 90gram
  4. Rabiul akhir = dah ade 90 gram
  5. jamadil awal =maintain 90gram gak
  6. jamadil akhir = sama jugak 90gram tak tambah2 takde duit nak tmbah
  7. rejab = 100gram
  8. syaaban = 100gram juge
  9. ramadhan = 120gram
  10. syawal = 200 gram
  11. zulkaedah = 200gram
  12. zulhijjah = 190 gram
  13. muharam(tahun berikutnya cukup 1 tahun) = 190 gram
  14. safar = 200gram
  15. rabiul awal = 150gram (dah jual 50gram sebab xde duit)
ok kalau kita tengok contoh diatas..

antara muharam ke muharram, si penyimpan emas ni tak diwajibkan membayar zakat. sebabnya dalam 1 tahun tersebut, jumlah emas yang paling sikit adalah 20gram..jadi x wajib bayar zakat.

kalau kita tengok, rabiul awal tu dah start ade 90gram dan bila cukup 1 tahun haul, ke rabiul awal tahun berikutnya, jumlah terendah emas yang disimpan adalah 90gram, jadi si penyimpan emas ni dah wajib bayar zakat untuk 90gram emas.

tapi katakan masa bulan ramadhan tu, disebabkan si penyimpan emas ni nak pakai duit nak bulan posa, nak buat kenduri ke ape ke..jadi dia ambik emas lebih kurang 100gram pergi pajak kat ar-rahnu..so tinggal 20gram je dalam simpanan..

maka, si penyimpan emas ni tak diwajibkan bayar zakat tadi tu (untuk contoh rabiul awal tadi) sebabnya, emas dalam simpanannya hanya tinggal 20gram saje pada bulan ramadhan (jadi berat emas terendah dalam simpanannya adalah 20gram bukan lagi 90gram)
“macam mana dengan emas 100gram yang dia pergi pajak tadi??tak dikira ke??”
ok..emas yang dia pergi pajak 100gram tu..kini bukan lagi miliknya yang sempurna. Salah satu syarat zakat ialah, milikan yang sempurna. Emas pajak tadi tu dah kira tak sempurna miliknya sebab emas tu ade kat ar-rahnu lepas tu ar-rahnu dah bagi duit pajakan tu pada dia..jadi mungkin milik dia atau mungkin juga milik bank..ada pahamm??

 

ok, harap semua lebih faham dengan apa yang saya sampaikan ni..kalau ade komen ke ade soalan ke bleh add kat komen tu..ok?mungkin ade yang perlu saya perbaiki ke..ok :) 

ilmu untuk dikongsi..semoga kita memperoleh keberkatan dariNya..insyaAllah

p/s: jangan berkira dalam membayar zakat, kerana ”Sesungguhnya Allah telah memfardhukan zakat sebagai pembersihan terhadap harta.”

Amir Firdaus
inspirasiemas@gmail.com
012-5853035
 

About Me

My photo
Untuk maklumat/info free mengenai emas. Anda hanya perlu sms@call saya 0125853035. Atau tinggalkan sebarang bentuk soalan di ruangan sembang(chat). Saya akan cuba reply secepat yang mungkin. Semoga kita semua beroleh kejayaan..
There was an error in this gadget
Inspirasi Emas Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template