Skim Pelaburan Emas..

Assalamualaikum smua...

Hingga ke hari ini, entah dah berapa kali saya dengar pasal pelabur emas tertipu...pelabur emas alami kerugian..pelabur emas bla..bla..bla...

Kadang-kadang kesian jugak dengar..dan kadang-kadang rasa takut pun ade..

Mungkin ada diantara pembaca penah terbaca keratan akhbar ini, atau mungkin ada diantara kita yang terlepas untuk membaca akhbar harian metro bertarikh 22 Mac 2010.


Jom kita baca sama-sama terlebih dahulu..





petikan akhbar harian metro ni saya petik dari jutawanemas.com 

Apa sebenarnya yang berlaku ni?  Eh?skim Pelaburan Emas?Abistu yang selama ni aku dok beli emas tu?bukan pelaburan emas ke?

Saya yakin, ramai pembeli/pelabur emas masih keliru..yang membezakan emas Public Gold dan kes di atas adalah Public Gold hanya membuat jual beli emas. Emas yang dijual tu adalah dalam bentuk jongkong/syiling (ade jugak barang kemas skrang ni) yang mana jongkong dan syiling emas tadi adalah salah satu cara lain bentuk penyimpanan/pelaburan. Sebab apa?sebab emas jongkong dan syiling yang dijual oleh Public gold adalah mengikut harga pasaran antarabangsa. Jadi, bila harga emas antarabangsa naik..harga emas PG pun naik jugak la...

Habis tu?ape bezanya PG dengan kes kat atas tadi?Nampak macam sama je....??Pelaburan emas jugak tu??hishhh..

Ha...soalan yang bagus..ni yang saya nak cerita ni...kalau tuan/puan perhatikan betul2..syarikat macam contoh kat atas tadi..memang jual jongkong emas jugak..tapiiiiiii...

Harga jongkong Emas yang diorg jual x ikut harga pasaran malah lebih tinggi dari harga pasaran (RM150/gram)..sedangkan harga emas waktu tu..lebih kurang RM130++/gram.

Betul ke mahal?habis kalau mahal kenapa diorg beli??
 Ha..itu la pasal..sebenarnya..pelabur-prlabur mungkin tertarik dengan tawaran yang syarikat itu buat..


di mana bagi setiap 100 gram yang dibeli, mereka dijanjikan pulangan tetap RM300 sebulan selama 8 bulan Syarikat tu jugak memberikan jaminan akan memulangkan modal diorg ni lepas tamat kontrak.
Tapi apa yang jadi problem sekarang ni, x sempat nak tamat kontrak..syarikat tu ada masalah aliran tunai..sebabtu la x buleh nak bagi seperti apa yang dijanjikan..
Ini la yang kita namakan sebagai SKIM PELABURAN, SKIM pelaburan ni..bila kita beli emas..diorg akan janjikan pulangan yang menarik setiap bulan..
So, sapa x mau beli/join...?beli emas je tiap2 bulan dah dijanjikan duit masyukkk..ehehe..tak tertarik ke???

Tapi kita kena ingat la..saya selalu pesan kat semua, BELI EMAS..DAPAT EMAS..bukannya beli emas..emas dapat separuh..atau mungkin x dpt langsung..yg dapat cuma duit tiap2 bulan..hish..kan ke susah macam tu..syarikat tu bankrup..ape pon kita x dpt..lain la kalau beli emas dapat emas..kalau bankrup pon..EMAS tu ade kat tangan kita. anytime buleh dapat duit balik..sebab emas ditangan..kita nak jual ke..nak gadai ke..nak lebur ke..smua buleh..sebab apa??haa...sebab BELI EMAS..DAPAT EMAS..

Jadi, kesimpulannya sekarang...beza skim pelaburan emas vs pelaburan emas yang betul

Skim pelaburan emas menjanjikan PULANGAN SETIAP BULAN
Pelaburan emas yang betul tidak menjanjikan ape2 pulangan, tapi untung ikut harga pasaran

Skim pelaburan emas JUAL EMAS X IKUT HARGA PASARAN
Pelaburan emas yang betul jual emas ikut harga pasaran

Skim pelaburan emas BELI EMAS, BELUM TENTU DAPAT EMAS
Pelaburan emas betul beli emas..dapat emas..

Kenapa saya cakap skim pelaburan emas belum tentu dapat emas? Sebab mengikut pengalaman yang sahabat-sahabat saya ceritakan..Emas yang diorg beli tu..

  • Emas tersebut ada yang perlu serahkan balik kepada syarikat tersebut..kononnya emas tu syarikat akan tolong dagangkan..then untung akan diberi kepada pelabur.
  • Emas yang diorg beli tu perlu digadaikan, lepas tu..hasil gadaian tu beri pada syarikat..(tu dalam perjanjian dengan syarikat) Huish..x pelik ke?emas kita punya..tapi hasil gadaian kena bagi kat syarikat tu balik..pelik sungguh..then kita pulak tersangkut dengan hutang..hutang sebab nak tebus balik emas tu.



So kepada semua pembaca blog ini, walau dari sesiapa sekali pun anda semua beli emas..pastikan anda beli emas..anda dapat emas..harap penulisan blog kali ni sedikit sebanyak dapat menyedarkan atau mengurai segala kekeliruan SKIM PELABURAN EMAS vs PELABURAN EMAS


Jadi..kenapa nak pilih SKIM pelaburan emas?sedangkan banyak lagi cara pembelian emas yang lebih selamat ada..sebarang persoalan/pandangan boleh la emailkan soalan anda kepada saya..supaya kita boleh kongsi ilmu bersama..
emel saya : inspirasiemas@gmail.com


Sekian dulu dari saya..
Assalamualaikum...

Terima kasih semua...

Assalamualaikum semua....

Lama betul saya x tulis blog ni..tak sabar2 lak rasanya nak menulis.,.kalau buleh nak cerita panjang-panjang kali ni..x pun..mungkin akan saya ceritakan bertopik topik..hihi..bukan ape..kalau panjang sangat nanti..naik malas lak nak membaca betoi tak?hahaha...

Okeh..sori la semua..sebab sejak akhir2 ni makin bz lak saya..semakin banyak order diterima..alhamdulillah la..bersyukur sangat pada Allah dengan rezeki yang dikurniaNya..

So, penulisan blog kali ni saya nak ucapkan ribuaaaaaaaaaann terima kasih yang tak terhingga kepada smua buyer..x sangka pulak dah ade regular customer.. ;) saya harap semua pembeli yang setia..teruskan membeli lagi..hihi..dan saya sgt berharap jugak anda smua puas hati dengan servis yg saya bagi..

Sebagai penghargaan kepada smua customer saya...harap anda smua yang pernah beli dengan saya..boleh emailkan alamat anda..x kisah la alamat office ke alamat umah ke alamat kedai ke apa2 je la..janji alamat tu buleh sampai kepada anda smua..saya just nak bg hadiah misteri..nak tau hadiah misteri apa? haa..emelkan alamat anda okeh.. hantarkan ke inspirasiemas@gmail.com



sekian dulu untuk penulisan kali ini...
kita berjumpa lagi di topik yang lain :)

p/s: jgn lupa..jika ade sebarang pertanyaan atau kemusykilan boleh la call@sms 012-5853035 x pun buleh hantarkan ke emel saya tadi inspirasiemas@gmail.com

Assalamualaikum..

Hubungi saya...

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Pertama sekali saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada smua peminat setia blog ini. Dan x lupa juga kepada mereka yang seringkali menghantar emel bertanyakan hal berkaitan emas ini kepada saya..Terima kasih saya ucapkan.Sebab apa?sebab dengan soalan-soalan yang anda tanya sedikit sebanyak dapat membantu saya menambah ilmu berkaitan emas ni..lagi banyak soalan yang anda tanya..lagi banyak lah info yang saya dapat..dan lagi banyak lah ilmu yang saya akan kongsi bersama semua..

Tapi bagi mereka yang x tahu macam mana nak tanya soalan2 berkaitan emas pada saya..sebenarnya soalan-soalan anda smua bolehlah diajukan kepada saya sama ada melalui

  • sms@call 012-5853035 (amir) 
  • ataupun bolehlah menghantar email kepada saya inspirasiemas@gmail.com
  •  Anda juga boleh tinggalkan komen anda di bawah post ini untuk bertanya sebarang soalan dan tinggalkan juga emel atau no contact anda untuk saya reply


Bukan apa, saya lebih sukakan anda bertanya terlebih dahulu sebelum membeli/menjual emas-emas dengan saya. Tujuannya, saya nak anda semua mahir dan tahu apa tujuan anda beli emas tersebut.

Sekian saja dari saya..
Assalamualaikum..

Zakat Emas dan Zakat Wang Simpanan

Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya,

Artikel kali ini saya nak bincangkan mengenai pembayaran zakat. Memandangkan ramai di antara kita, apabila disebut pasal simpanan EMAS atau apa-apa saja yang berkaitan EMAS secara automatik kita akan terbayang pembayaran ZAKAT..

Jika benar ini berlaku dikalangan kita, maka alhamdulillah, syukur kepada Allah s.w.t kerana dengan adanya EMAS maka baru lah kita teringat pasal pembayaran ZAKAT. Setidak-tidaknya, kita tidak lupa akan kewajiban menunaikan salah satu Rukun Islam ni, Alhamdulillah.... :) Ada hikmah juga simpan emas ni..


"Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu manjadi ketenteraman bagi mereka, dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui." - Surah At-Taubah (ayat 103)
 


"Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat". Surah An-Nur (ayat 56)
 


"Dan (ingatlah wahai Muhammad), Ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): Janganlah kamu menyembah melainkan ALLAH, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa, dan kaum kerabat dan anak-anak yatim, serta orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat. Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil daripada kamu dan sememangnya kamu orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya." Surah Al-Baqarah (ayat 83)
 

Namun begitu, ada juga diantara kita apabila disebut pasal EMAS,
"alahai...malaslah aku simpan emas..nanti nak kena bayar ZAKAT pulak. Baik aku simpan duit aku dalam bank buat FD, boleh gak dapat 3-4% xpun dalam saham mana2 ke buleh la dapat 7-8% setahun.."
 Nak melabur pun bagus juga, x salah..masing-masing ada cara perancangan penyimpanan masing-masing. Cuma, bila kita menyimpan secara wang simpanan, mungkin segelintir dari kita, x sedar bahawa ZAKAT wang simpanan juga perlu dikeluarkan.

"Zakat Wang simpanan pun kena keluarkan??Eh betul ke??nape aku x penah tau pun pasal ni??"


 Tengok...bila cakap pasal EMAS..ramai diatara kita teringatkan ZAKAT, bila cakap pasal WANG SIMPANAN....?????hurmm..mungkin kerana EMAS tu nampak lebih bernilai yang menyebabkan kita terus terfikir pasal ZAKAT...Alhamdulillah...

Untuk makluman, x semestinya kalau kita simpan emas, kita wajib keluarkan zakat..semua tu bergantung sama ada melebihi nisabnya atau tidak..sama juga wang simpanan..x semestinya kalau kita simpan duit je..kita da kena zakat..semuanya bergantung kepada jumlah wang yang kita simpan.

Jom kita sama-sama baca petikan kat bawah ni.. rujukan Portal Lembaga Zakat Selangor


ZAKAT EMAS & PERAK


Emas dan perak adalah merupakan logam galian yang berharga kurniaan Allah SWT. Ia merupakan hasil bumi yang banyak manfaat kepada manusia dan manusia pula menjadikannya nilai tukaran wang bagi segala sesuatu. Sementara syariat pula mengibaratkan emas dan perak sebagai sesuatu kekayaan alam yang hidup dan berkembang. Syariat juga telah mewajibkan kedua-duanya boleh digunakan dalam bentuk wang atau kepingan, bekas bejana, cenderahati, ukiran atau perhiasan.
Zakat diwajibkan ke atas pihak yang memiliki emas dan perak apabila sampai nisab dan telah cukup haul setahun.

DALIL WAJIB ZAKAT
 
Firman Allah s.w.t:

"Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak dibelanjakan pada jalan Allah (tidak mengeluarkan zakat), maka khabarkanlah kepada mereka dengan balasan azab seksa yang tidak terperi sakitnya (iaitu) pada hari dibakar emas dan perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam lalu diselar dengannya dahi, rusuk serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka), inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu, oleh itu rasakan (azab dari) apa yang kamu simpan itu"
(Surah At-Taubah: 34-35)
 
Sabda Rasulullah s.a.w:

"Setiap pemilik emas dan perak yang tidak menunaikan haknya maka pada hari kiamat dijadikan kepingan lalu dibakar dalam api neraka kemudian diselar rusuk dan belakang mereka; setiap kali kepingan itu menjadi sejuk ia kembali dibakar semula pada pada hari yang kadarnya bersamaan dengan lima puluh ribu (50,000) tahun sehingga ia dihukum di antara hamba-hamba Allah maka dilihat jalannya sama ada ke syurga atau ke neraka".

(Hadis riwayat Abu Hurairah)
 



KAEDAH KIRAAN ZAKAT EMAS & PERAK
 
  • Emas Perhiasan Wanita



    • Emas perhiasan wanita ialah emas yang dibeli atau digunakan sebagai perhiasan di badan. LZS (MAIS) mengambil kira kadar uruf emas bagi pemakaian perhiasan tersebut. Jika kadar pemakaian itu tidak mencapai atau melebihi kadar uruf, maka tidak wajiblah membayar zakat emas perhiasan tersebut. Kadar uruf emas di negeri Selangor ialah sebanyak 800 gram
    • Contoh:
      (Timbangan emas x harga semasa x 2.5%)
      900 gram x RM50 = RM45000 x 2.5% = RM1125

       
  • Emas Yang Disimpan



    • Bermaksud emas yang selain daripada perhiasan wanita yang dipakai di badan samaada dalam bentuk mata wang, simpanan, galian, peralatan rumah dan sebagainya.
    • Ia dikenakan zakat sebanyak 2.5% daripada jumlah yang ada sekiranya kadar yang dimiliki itu sama atau melebihi nisabnya iaitu 85 gram. Ia tidak sama dengan emas perhiasan yang dipakai. Nisab emas yang tidak dipakai ialah sebanyak 85 gram
    • Contoh:
      Timbangan emas x harga semasa x 2.5%
      90 gram x RM50 = RM4500 x 2.5% = RM112.50
     
  • Perak



    • Bagi logam perak, samaada dipakai sebagai barang perhiasan ataupun tidak (disimpan sebagai perhiasan di rumah), maka pengiraannya adalah berdasarkan nilai barang perak tersebut. Nisab bagi perak adalah sebanyak 595 gram atau lebih
    • Contoh:
      800 gram perak x RM0.90(segram) x 2.5% = RM18
     
ZAKAT WANG SIMPANAN

Mata wang wajib dikenakan zakat kerana ia boleh digunakan untuk bermuamalah sama dengan emas dan perak. Wang sama ada berbentuk kertas, syiling atau sebagainya setaraf dengan emas dan perak sebagai satu kuasa membeli. Nisab zakat wang simpanan adalah berdasarkan nilai semasa bagi nisab emas 20 mithqal (85 gram) atau perak (595 gram)

DALIL WAJIB ZAKAT
 

"Saidina Ali telah meriwayat bahawa Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda: "Apabila kamu mempunyai 200 dirham dan telah cukup haul (genap setahun) diwajibkan zakatnya 5 dirham , dan tidak diwajibkan mengeluarkan zakat (emas) kecuali kamu mempunyai 20 dinar (salah satu matawang zaman dahulu yang digunakan di negara Arab). Apabila kamu mempunyai 20 dinar dan telah cukup haulnya diwajibkan zakatnya setengah dinar. Demikian juga kadarnya jika nilainya bertambah dan tidak diwajibkan zakat bagi sesuatu harta kecuali genap setahun."
 

 



Kaedah Kiraan Zakat Wang Simpanan


  • Simpanan Tetap
    • Apabila sesuatu simpanan tetap itu telah genap setahun dan jumlahnya melebihi daripada paras nisab (nilai 85 gram emas), maka wajib dikeluarkan zakat sebanyak 2.5% daripada jumlah wang simpanan tersebut.


  • Simpanan Biasa
    • Ianya adalah dikira berdasarkan kepada jumlah baki terendah atau berakhir haul bagi simpanan tersebut.


  • Simpanan Dalam Satu Akaun
    • Jika sesuatu simpanan itu telah genap setahun dan baki terendahnya (setelah ditolak faedah yang ada dalam tempoh tersebut) adalah melebihi paras nisab, maka seseorang itu wajib untuk mengeluarkan zakat atas wang simpanan.


  • Simpanan Dalam Beberapa Akaun
    • Jika seseorang itu mempunyai beberapa akaun simpanan, maka baki terendahnya dari setiap akaun simpanan tersebut mestilah dicampurkan untuk mengira zakat walaupun mungkin jika dikira satu-satu akaun, baki terendahnya tidak mencukupi nisab.
     

Ok lah...saya rasa, cukup dulu untuk sementara waktu..semoga apa yang disampaikan ini dapat disebar-sebarkan..untuk makluman sekali lagi, maklumat diatas saya dapat dari Lembaga Zakat Selangor, jadi pengiraannya mungkin berbeza bagi negeri-negeri lain..Contoh pengiraan tersebut adalah sebagai panduan kepada kita..Wallahualam..


Sekian dahulu..Assalamualaikum..

Emas - Antara Logam Yg Ditinggikan Darjatnya Oleh Allah SWT

 Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Amacam semua??mesti ramai yang seronok betul tengok harga emas harini...sebab ape??bukan sebab harga emas naik..tapi..sebab harga emas tgh rendah..haaaa...harga emas rendah pun seronok ke?haaa..ini sudah mesti..tapi kenapa?kalau nak tau...mengikut ceramah yg disampaikan oleh En Syukor tempoh hari, dia kata...ini lah rahsia peniaga emas...kenapa peniaga emas untung banyak??sebabnya...masa harga emas tgh murah ni la dia beli stok emas tu banyak-banyak...macam tu jugak la bagi pelabur-pelabur emas yang lain...bila harga emas rendah...beli banyak-banyak..then bila harga emas meningkat dewasa,..ehheheh maksud saya harga emas mencanak naik...ape lagi...kalau perlukan duit masa tu..buleh la jual..inilah kelebihan meniaga/melabur/menyimpan emas...

Tapi, penah ke kita terfikir?kenapa emas ni begitu berharga?hishhh..pelik sungguh kalau kita kata emas ni mana ade harga..mana laku..mana bagus..tu memang pelik..tapi sejak dari beratus2 ribu2 tahun lagi..seluruh umat manusia dah mengaku yang emas tu memang sesuatu yg bernilai...tapi kenapa??

Haa..untuk membongkar rahsia ini, En syukor ada terangkan sikit masa talk seminar hari tu..so tanpa segan silu..saya pun search la artikel2 berkaitan...jom kita baca artikel kat bawah ni...

Kenapa Emas Ditinggikan Darjatnya Oleh Allah SWT

Sebut saja mengenai emas, semua orang yang waras mengenali emas, logam yang paling berharga ini acap kali di jadi hias kaum hawa malahan pada masa sekarang ada kaum Adam tanpa segan silu menjadikannya sebahagian daripada hiasan mereka, Perlu diingatkan bagi lelaki walaupun memakai Cuma seketika ia tetap berdosa. 

Sejarah dunia telah membuktikan ia adalah logam yang amat bernilai,  bagi memperoleh emas ada yang sanggup berbunuh- bunuhan malahan  ia juga membuktikan emas digunakan bagi menebus kawasan ataupun kota yang ditawan pihak lawan sebagai contoh peperangan yang berlaku sekitar 700sm Raja Yehuda menyerahkan sebanyak 30 talenta emas dan 800 talenta perak kepada Sanherib bagi menebus kota -kota yang ditawan oleh Sanherib

Emas merupakan satu logam yang tidak akan teroksida ataupun dalam istilah lain ia akan membentuk sebatian. Dalam istilah bahasa ia tidak akan berkarat. Oleh sebab itu ia merupakan pengalir elektrik yang terbaik tetapi oleh sebab ia sangat mahal, wayar elektrik yang digunakan sekarang ini hanya tembaga. Tetapi masih ada alat elektronik memerlukan emas sebagai kompenannya seperti IC dan juga processor komputer kita tetapi kuantitinya terlalu kecil.

Tahukah anda kenapa Allah SWT mengangkat darjat emas sehingga ia dan amat bernilai dan berharga dari kaca mata kita sehingga menjadi rebutan sekalian manusia? Kisahnya begini;
 Allah SWT mengizinkan Nabi Adam dan Siti Hawa memakan apa jua buah- buahan yang ada di taman syurga kecuali buah Kuldi.

Iblis yang memasuki syurga dengan bantuan Ular Yang menelannya dan kemudian memasuki syurga, burung merak mengawal memerhatikan para malaikat penjaga syurga pada bahagian dalam syurga semasa ular melepas iblis manakala kuda membawa iblis ke tempat di mana Adam dan Hawa berada. Iblis bertanggungjawab membuat hati Hawa berdetik untuk merasa buah Kuldi seterusnya ia mempengaruhi nabi Adam sehingga berubah fikiran untuk mencubanya.

Di riwayatkan sebaik Nabi Adam makan buah kuldi, ia tersekat di leher menjadi Halkum manakala bagi Siti Hawa ia tersekat di dada menjadi buah dada. Seterusnya mereka terus terasa ingin membuang air kecil dan besar. Berlari- lari mencari tempat untuk tujuan tersebut sedangkan di Syurga bersih dan suci. Lalu Allah SWT mencampakkannya ke dunia bersama- sama haiwan yang membantu iblis memasuki syurga.

Apabila Nabi Adam dan siti Hawa dikeluarkan daripada syurga, semua malaikat dan makhluk- makhluk lain di syurga berasa tidak puas hati dengan tindakan Allah SWT dan Allah SWT yang maha mengetahui hanya emas sahaja yang tidak tergolong dalam kumpulan ini, lalu Allah SWT bertanyakan kepada emas adakah tindakannya betul supaya didengar oleh yang lain-lain.
“Yang bersalah tetap bersalah, yang bersalah mesti di hukum” kata emas
Dengan jawapan daripada emas tersebut Allah SWT menaikkan darjat emas sehingga ia tidak boleh berkarat meskipun terbenam sekian lama di dalam tanah, digemari untuk dijadikan hiasan wanita serta menjadi rebutan anak- anak cucu Adam.

Nota; Maaf, saya terlupa haiwan yang bertanggung jawab sebagai pemerhati malaikat ketika di luar syurga semasa ular menelan iblis.
Wallahualam
 
sumber: pelbagai.com
 
Jadi sahabat sekalian, terjawab la sudah..kenapa emas dari dulu..sampai la sekarang, manusia memandang emas tu sebagai sesuatu yg bernilai...
 
Saya juga ada mendengar suatu ceramah agama, katanya..Emas ni memang suatu yg sangat berharga...hinggakan Syurga pun Allah jadikan dinding2nya dari emas dan perak..bumbungnya pula dari permata..

Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah bersabda:
"Bahawa dinding-dinding syurga itu batu-bata dari perak dan emas. Tanahnya pohon kimkuma (Za'faran) dan buminya kasturi." (Hadis riwayat Al-Bazzar).
 Wallahualam..semoga kita dikalangan orang yg beriman..insyaAllah..
   
Rasailah kehangatan dan aura EMAS...
Sekian dulu, Assalamualaikum...
 

Rahsia Nak Manfaatkan Untung Emas Tahunan Sepertimana Dividen ASB

Assalamualaikum sahabat semua....

ok, cerita blog kali ni adalah tentang Rahsia Nak Manfaatkan Untung Emas Tahunan Sepertimana Dividen ASB...kita mesti selalu tertanya-tanya..kalau ASB, bila cukup tahun je..mesti dpt dividen..then bleh la enjoy dengan duit dividen tu, tukar sport rim keta ke beli baju baru ke motor baru ke..kan?tapi..kalau emas camne pulak?hishhh..pening..pening...camne ek??

Haaa...disebabkan kekusutan ini lah..maka terjawab la dengan petikan yang saya ambil dari akak saya..hehe..akak nurul ismail..jom kita tengok..camne dia selesaikan masalah/kekusutan yang melanda..yuk!!

Salam semua,

Hari ni saya mendapat pertanyaan dari pelabur tegar ASB melalui agen saya. Soalannya lebih kurang macam ni la:

Soalan 1 : Jika melabur dalam ASB, saya dapat amik dividen tiap-tiap tahun untuk melancong, belanja anak sekolah, top up OD/ASB dan lain-lain lagi dengan mengekalkan nilai pelaburan asal untuk mengutip sejumlah dividen lagi pada tahun berikutnya. Jadi dalam kes melabur emas ni, macamana nak ambik duit dividennya ? adakah saya terpaksa jual emas untuk dapat untungnya, pastu kena beli balik (which is harganya lebih tinggi lagi) untuk jana untung tahun seterusnya.

Soalan 2 : Emas nak jual kat sape? mudah ke prosesnya..

Jawapan No 1:

Sebelum jawab lanjut soalan ni, ulasan saya adalah : sebagai orang Islam yang hidup di zaman teknologi ICT, maklumat di hujung jari, tanya saja pada pakcik google, dia akan bagitau semuanya. So kita boleh dapatkan info yang pelaburan ASB sebenarnya adalah haram, namun diistiharkan Harus oleh Majlis Fatwa Kebangsaan atas dasar kemaslahatan ummah, bukan kerana halal proses urusniaga dan pelaburannya. Oleh itu, orang kata ndak seribu daya, tak ndak seribu dalih.

Pada saya, bagi yang tahu, kita wajib meninggalkan ASB dan kita pakat push PNB menghalalkan urusniaga ASB ini. Jika kesatuan Islam bergabung dan dengan kekuatan 'suara' MFK, maka kita umat Islam Malaysia boleh mendesak kerajaan dan PNB menghalalkan ASB. Semua pakat diam tak buat apa pastu dok kata kita tak de kuasa. Kita ada kuasa sebenarnya, bila kita semua sepakat ugut nak kuarkan duit ASB, mesti PNB gelabah dan cepat2 amik tindakan sewajarnya. Yang herannya, orang atas kat PNB tu majoritinya semua Islam tapi.....

ok...bagi menjawab soalan di atas pula, saya suka memberi perkiraan seperti di bawah ini terlebih dahulu.

Pada hari ni mereka membeli emas sebanyak 20k dengan pecahan berikut :
i. 20 gram - RM 2698.00 x 5 keping = RM 13 490
ii. 50 gram - RM 6712.00 x 1 kpg = RM 6,712
Total investment = RM 20,202

Pada hujung tahun iaitu bulan 12, diandaikan kenaikan 37%, oleh itu nilai emas mereka telah menjadi :

i. 20g - RM 2698 X 37% = 998.26
- RM 2698 + RM998.26 = RM3,696.26
- RM 3,696.26 X 5 kpg = RM 18,481.30

ii. 50g - RM 6,712 X 37% = RM 2,483.44
- RM 6,712 + RM 2,483.44 = RM 9,195.44

Nilai emasnya telah menjadi :RM 18,481.30 + RM 9,195.44 = RM 27,676.74

Keuntungannya adalah RM 27,676.74 - RM 20,202 = RM 7,474.74

Kalau nak guna nilai keuntungan tersebut: jual la emasnya sebanyak 2 keping 20g :
RM 3,696.26 X 2 = RM 7,392.52
dgn itu, walapon emasnya berkurang dari segi berat, tetapi nilainya masih sama seperti modal asal.

Jika dalam ASB, mereka menabung tiap2 bulan, maka simpan emas pon sepatutnya mereka beli tiap2 bulan. Maka pada akhir tahun mereka jual sebahagian emas untuk menggunakan keuntungan yang diperolehi, tetapi nilai emas yg ada masih sama spt modal asal (ataupon bertambah disbbkan dok tambah emas tiap2 bulan) depend kpd perancangan dan matlamat masing2.

Harus diingat, anggaran 37% keuntungan adalah andaian berdasarkan purata kenaikan harga 5 tahun lepas. Tidak mengambilkira harga sebenar (harga buy) jika nak jual semula. but still keuntungan ada especially jika pandai timing bila nak jual semula.Kalau jadi agen, boleh carik buyer dan jual dengan harga jual(sell price) seperti perkiraan di atas.

Jawapan soalan 2 :

Berkenaan nak jual semula kat sapa, just contact mana2 agen atau jual ke publicgold sendiri. rujuk web publicgold utk lihat senarai dealer terkini.jual kat akakpon boleh....dialu-alukan. Harga pula ikut harga buy semasa. Just bagitau nak jual balik, setuju harga then boleh jumpa untuk berurusniaga. semudah abc kan??

Sekian, semoga dapat manfaat dari perkongsian ini... 


 artikel ini dipetik dari : http://www.gold2rich.com/

 
So macamana?best x??haaa..itu la..kan da cakap..simpan emas ni bes...bukan nye rugi pun simpan emas..tapi saya rasa saya nak tambah sikit la berkaitan cerita kat atas tadi...

 Kebaikan miliki emas vs duit dalam ASB 

Selain daripada % kenaikan harga emas lebih tinggi berbanding %dividen ASB, sebenarnya, ada juga kelebihan lain miliki emas ni..kalau ASB, kita terpaksa tunggu sampai tahun berikutnya (biasanya bulan Januari) barulah kita buleh dapat dividen tu..Betul tak? tapi, kalau emas, x payah nak tunggu sampai cukup setahun..asal harga emas naik je..kita dah buleh jual emas tu macam pengiraan kat atas tadi..haaa...itu la kelebihan simpanan emas secara tersiratnya..hehe

Tapi..ada yang cakap..ala..kalau simpan emas..kena bayar zakat...heehhe..kan kan kan?? sebenarnya masih ramai yang x tahu...wang simpanan pun sebenarnya kena bayar zakat ;)

sama je...lagipun..kan ke bagus kalau bayar zakat..
ZAKAT MEMBAWA BERKAT..

Kalkulator Zakat

hurm...ok la sahabat semua...sekian saja buat masa ini..
  
Rasailah kehangatan dan aura EMAS...
Sekian dulu, Assalamualaikum...

Produk Public Jewellery

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Public Gold sekali lagi mengorak langkah setapak kehadapan dengan produk-produk terbaru mereka. Kalau sebelum ni, kita cuma tau, Public Gold jual jongkong emas dan syiling-syiling dinar tapi kali ini, syarikat ini melancarkan produk-produk terbaru mereka Public Jewellery dan Public Silver.

Sebelum saya mengulas lanjut, sekali lagi saya nak maklumkan..Public Gold dan Public Bank bukanlah syarikat yang sama atau anak syarikat Public Bank.

Mungkin masih ada diantara kita yang tidak tahu bahawa Public Jewellery, iaitu anak syarikat Public Fine Gold International Sdn Bhd, telah melancarkan produk-produknya secara rasmi pada 28 Februari 2010.
Anda juga boleh merujuk artikel yg saya post sebelum ini untuk maklumat tambahan.

Diana Danielle,19 telah dipilih oleh syraikat Public Gold sebagai duta. Jom kita baca petikan media dibawah;

Diana kini duta kepada produk barang kemas Public Gold Foto The Star Oleh CHAN TAK KONG
 



Tuah Diana Danielle Jadi Duta Public Gold

BAK kata pepatah, "tuah ayam nampak di kaki tuah manusia tak siapa tahu", walaupun sering dihimpit kontroversi rezeki aktres jelita Diana Danielle, tidak pernah putus.
Dia juga semakin mendapat perhatian bukan sahaja pilihan pengarah-pengarah filem dan drama malah terpilih menjadi jurucakap kepada produk barangan kemas Public Gold.
Pemilihan Diana sebagai duta produk tersebut dianggap sebagai langkah Public Fine Gold International Sdn Bhd (Public Gold) untuk menarik pembeli dari kalangan remaja yang seusia dengannya.
Manakala bagi Diana, dia berbesar hati dipilih sebagai duta kepada barangan kemas yang beroperasi secara online itu.
"Tiga minggu lepas mereka hubungi saya dan tawarkan untuk menjadi duta kepada Public Gold ini. bagi saya ini peuang yang baik.
"Saya juga seorang yang suka kepada barangan kemas, dari kecil saya sudah terbiasa memakai barangan kemas. Tidak ada masalah bagi saya untuk mengayakan barangan kemas di mana-mana majlis," ujarnya ketika ditemui di Majlis Perlancaran Publig Gold, semalam.
Ditanya bagaimana cara untuk mempromosikan barangan ini memandangkan jual beli hanya dilakukan di internet, Diana memberitahu dia akan cuba mengayakan di majlis-majlis keramaian.
"Insya-Allah saya akan mempromosi barangan ini di majlis-majlis yang saya hadiri ataupun mungkin di Facebook melalui gambar-gambar saya," katanya yang sedang dalam proses membaca dan menghayati skrip filem Hanyut arahan U-Wei.
Menurut Diana lagi, tanggungjawab ini tidak akan menggangu kerjaya dan pembelajarannya. Dia juga mengakui terpaksa membahagikan masa sebaik mungkin.
"Walaupun kini saya kurang aktif disebabkan pelajar tetapi itu adalah dari bidang lakonan drama dan filem yang mana mengambil masa yang agak lama dan saya terima tawaran ini disebabkan ia tidak menganggu masa sekolah saya," katanya yang bakal merakamkan single terbarunya berjudul Terburu.
Selain itu juga Syarikat Public Final Gold bakal mengeluarkan beberapa rekaan yang bakal diberi nama 'Diana Danielle Series'.
Pada majlis tersebut juga, Diana sempat menghiburkan tetamu yang hadir dengan menyanyikan dua buah lagu Dan Sebenarnya dan Leaving On a Jet Plane secara akustik.
sumber: mStar Online


Beberapa contoh produk Public Jewellery;










Yang kat bawah ni pula, boleh beli dalam 1 set, cuba klik pada link yang saya sertakan bagi setiap set tersebut

























Cantik tak?eehhe...saya pun xtau la nak kata cantik ke x..sebab saya lelaki..x pandai nak menilai barang kemas ni lawa ke x..tapi yang pasti nya Emas tetap sesuatu yang bernilai dan Cantik..

Kat bawah ni adalah set yang DD pakai masa majlis perasmian hari tu..boleh tahan cantik..Sebenarnya dalam gambar nampak besar gila..tapi sebenarnya takde la besar mana pun...boleh tahan la..tgk DD pakai tu...ok je kan??ehhehe..kalau DD pakai semuanya ok.. =P





Ok bagi anda semua yang nak tau lebih lanjut pasal emas Public Jewellery ni, boleh la call@sms saya 0125853035 atau pun terus rujuk kat website Public Jewellery.Klik je kat perkataan Public Jewellery tu.

Rasailah kehangatan dan aura EMAS...
Sekian dulu, Assalamualaikum...

Sepuluh sen dahulu, tak sama macam sepuluh sen sekarang???


Salam semua...

Alhamdulillah, smuanya berjalan dengan lancar semalam (9hb Mac 2010) seperti yang dijadualkan. En Syukor yang walaupun kepenatan sebab baru je sehari sebelum tu dia bagi ceramah berkaitan emas juga di Kota Baru, Kelantan tetap bersemangat dalam menyampaikan ceramah beliau berkaitan pelaburan emas.

Kehadiran boleh dikatakan amat menggalakkan, kebanyakkan mereka yang hadir pada malam tu ade yang datang dari seberang ade gak yang datang dari Kulim, kalau x silap saya En Ahmad sekeluarga..huh..memang tabik betul..sanggup datang semata-mata nak tambah ilmu tentang Emas ni..

Kehadiran bukan saja terdiri daripada agen-agen yang dah lama kenali emas..tapi ramai jugak yang datang malam tu x jadi agen lagi..diorg yang datang ni sebab memang nak tauu sangat pasal pelaburan emas ni. Mana taknya, orang yang beri ceramah tu En Syukor, orang yang banyak buat kajian tentang pelaburan emas. Untuk makluman semua, En Syukor kini dah keje sepenuh masa dengan emas..wow..semua orang tau yang En Syukor ni seorang pensyarah di salah sebuah institusi pengajian tinggi di Melaka. Bila saya tanya kenapa berhenti?En Syukor cakap, income pelaburan + meniaga emas lebih menguntungkan. Masa kerja juga lebih fleksible!



En Saidi dan keluarga turut hadir

Antara isi ceramah yang disampaikan oleh En Syukor yang menarik perhatian saya pada malam tu, 

Penah x anda terfikir berniaga emas lebih menguntungkan? Tau tak kenapa tokey-tokey emas smua hidup senang? haa..jawapan dia..sebab tokei emas ni..walaupun emas yang diorg jual tu xde orang nak beli, tapi stok emas yang diorg simpan tu..nilai@harga emas tu semakin meningkat..yang menariknya, walaupun stok emas tu stok lama, emas yang dia jual tu tetap laku..percaya x?

" Alo tokey..ini emas bila punya stok?ini emas tahun ini punya ka 3 tahun lepas punya ka? kami x mau yang 3-4 tahun lepas punya aaa.." 

Hah, penah ke kita pergi beli barang kemas, kita cakap macam tu?hahaha..tak pernah kan? Sebab apa?sebab emas ni biarpun beratus atau beribu tahun dulu..emas tetap emas..tetap bernilai..tetap cantik. Betul tak?

" alahai...kenapa la aku x beli emas dari dulu lagi..menyesalnyaaaaa....."
kita sering kali dengar petikan di atas..kalau saya pun saya akan nyesal sebab x kenal emas dari dulu lagi..ahhaha..entah bulan2 duit gaji abis macam tu je..tapi nasib baik sahabat saya en Hizwan, dari Penang jugak..dia la yang menyedarkan saya tentang emas ni..hehe..TQ bro!

"Alahai,...rugi betul aku beli emas dulu...menyesal..arghhhhhhh..."
haaa..yang petikan kedua ni,memang saya x pnah dengar lagi..hehe..alahai,..ruginya aku beli emas dulu..kalau la aku tau...aku beli emas SEKARANG..sebab harga emas sekarang lebih MAHAL dari 3-4 tahun yang lepas..hahaha

Masa seminar tu, ada seorang makcik ni..umur dia 65tahun...
"Makcik dulu pergi skolah, makcik bawak sekupang  (sepuluh sen) ja..tapi sekarang cucu makcik p skolah bawak RM2.."
ha..bayangkan..semakin beredarnya zaman, semakin nilai wang ringgit kita tu kecik..dulu seposen buleh beli macam2..tapi sekarang?seposen nak makan ape? macam mana pulak dengan emas? kalau dulu masa zaman Rasulullah s.a.w 1 dinar boleh beli seekor kambing..tapi sekarang?harga kambing masih lg lebih kurang 1 dinar..hurm..fikir-fikirkan lah...

Sebenarnya banyak lagi rahsia yang dikupaskan oleh En Syukor ni..xde rahsia katanya..sebab dia berlatarbelakangkan pendidikan..jadi ilmu untuk dikongsi bersama..dia kan seorang pendidik...

Jadi kepada sesiapa yang nak tambah ilmu emas ni..jom pergi Ipoh pulak...malam ni en Syukor buat seminar kat ipoh..kalau nak p..jom tumpang saya..ehhehe..saya nak p lagi..best dengar en syukor bagi talk..Mantap!!


sempat bergambo dengan 1 kilo Silver..hehehe alahai...bila la nak merasa pegang sekilo emas... tunggguuuuuuu....

Rasailah kehangatan dan aura EMAS...
Sekian dulu, Assalamualaikum...

Seminar Emas di Bishop Street, Pulau Pinang

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Penulisan blog saya kali ini hanyalah sebagai memperingati anda semua tentang seminar yang akan diadakan di Bishop street, Pulau Pinang..

Haa...mungkin ade orang dari Perlis Kedah Perak atau mana2 tempat selain Penang ni yang x tau kat mana Bishop Street nih. Public Gold ni terletak dekat dengan Padang Kota Lama. So jadikan padang kota sebagai panduan untuk anda ke seminar malam ini.
 Padang Kota Lama, Penang
Kawasan lepak2 di Padang Kota


Bila dah jumpa padang kota lama, senang sikit nak cari kat mana PG ni..betul2 berhadapan dengan Public Bank..senang je..kalau x jumpa jalan..jangan lak rasa kecewa then terus balik umah. haha..jangan risau, call je saya 0125853035..saya sure akan guide anda nanti...



Seminar hari ni akan disampaikan oleh En Syukor Hashim admin@jutawanemas. Ambillah peluang ini untuk bersua muka dengannya..jangan lupa tanya soklan banyak2!hehehe

sekian saja untuk masa ni...malam ni saya sambung lg....nak siap2 nak gi seminar dah ni...Salammm...

Rasailah kehangatan dan aura EMAS...
Sekian dulu, Assalamualaikum...

FAQs


1. Apakah itu Dinar dan Dirham?

  • Dinar syiling emas 22 K, berat 4.25 gm.
  • Dirham syiling perak 999, berat 2.975 gm.
  • Saidina Umar telah menggariskan satu standard berat dinar dan dirham iaitu 7 dinar mestilah bersamaan berat dgn 10 dirham.

2. Apakah gold bar Public Gold dan apa pula syiling emas Public Dinar?

  • Public Gold : Mempunyai emas yang ketulenannya 99.99% yang mana produknya terdiri daripada gold bar 20gram, 50gram(bar),50gram(coin),100gram dan 1KG www.publicgold.com.my
  • Public Dinar: Mempunyai emas yang ketulenannya 91.6% yang mana produknya terdiri daripada syiling 1 Dinar, 5 Dinar dan 10 Dinar.  www.publicdinar.com

3.  Apakah pula Public Silver dan Public Jewellery?

  • Public Silver : boleh rujuk harga di www.publicgold.com.my
  • Public Jewellery: boleh rujuk product tersebut dan harga jualan di www.publicjewellery.com.my
  • kedua-dua produk ini telah dilancarkan secara rasminya pada hari Ahad,28 Februari 2010.
4. Apakah persamaan diantara Public Gold, Public Dinar, Public Silver dan Public Jewellery?
  • Kesemuanya adalah dibawah satu syarikat yang sama iaitu Public fine Gold International Sdn Bhd yang lebih dikenali dengan nama Public Gold.
 5. Adakah Public Gold dan Public Bank sebuah syarikat yang sama?
  • Tidak, Public Gold dan Public Bank adalah dua syarikat yang berbeza dimana Public Gold adalah sebuah syarikat jual beli emas.
6. Apakah yang ditawarkan oleh Public Gold?
  • Public Gold membolehkan seseorg pembeli untuk melabur dengan emas fizikal dengan cara yang mudah, selamat dan yang paling murah. Pembeli bolehlah membeli emas dengan ketulenan 999.9 di semua cawangan Public gold mengikut harga yang ditetapkan dalam Ringgit Malaysia untuk emas 20g, 50g, 100g dan 1kg.

7. Kenapa anda perlu melabur dengan Public Gold?
  •  Public Gold adalah cara terbaik untuk pelanggan membina satu portfolio emas dengan membeli emas dalam kuantiti kecil dan boleh dibeli berterusan melalui satu tempoh masa tertentu. Teknik "kos pemurataan" akan memastikan jumlah pelaburan emas yang dibeli adalah pada harga purata.

8. Apakah kelebihan jika saya memiliki emas Public Gold?

terdapat beberapa kelebihannya, antaranya termasuklah;

  •  Melabur emas dengan lebih mudah di mana-mana cawangan Public Gold diseluruh Malaysia
  • Ia selamat, kerana dalam bentuk fizikal.
  • Harganya murah kerana harga emas yang tawarkan adalah mengikut harga emas antarabangsa tanpa caj-caj tambahan biasa.
  •  Pembeli boleh melabur dalam amaun yang kecil pada suatu masa. (minimum 20gram bagi emas Public Gold, 1 dinar bagi emas Public Dinar, 1kg bagi Public Silver)
  • Suatu peluang untuk menjana untung sekiranya harga emas meningkat.
  • Emas boleh menjadi suatu halangan kepada inflasi
9. Bilakah masa terbaik untuk memiliki emas?
  • Masa yang terbaik adalah ketika harga emas rendah.

10. Adakah harga emas harian yang ditetapkan akan lebih murah berbanding harga di kedai emas?
  • Harga emas harian yang ditetapkan adalah mengikut harga emas antarabangsa dan sudah pastilah harganya akan lebih baik berbanding harga di kedai emas.

11. Bagaimana cara untuk menjana pendapatan sekiranya saya membuat pembelian emas Public Gold?
  •  Beli emas secara konsisten untuk satu jangka masa tertentu, dan jual emas bila harga belian semula (buy back) lebih tinggi dari harga belian (selling price) iaitu harga semasa anda beli emas tersebut.
  •  Sebagai contoh, katakan 2 bulan yang lepas harga untuk 20gram emas yang anda beli adalah RM2400, dan harga belian semula (iaitu harga syarikat/agen membeli semula emas kita) pada ketika ini ialah RM2500, jadi anda akan mendapat untung RM100 jika jualnya pada masa sekarang. Tetapi, lebih lama emas disimpan, maka lebih bernilai emas tersebut. Emas tidak seperti kereta, kereta adalah aset susutnilai..semakin lama disimpan, harga semakin kurang jika jual balik.
12. Adakah emas yang dijual dijamin kualiti dan ketulenannya?
  • Emas Public Gold yang dijual akan disertakan bersama sijil ketulenannya. Emas yang akan saya bekalkan, jika dibeli melalui saya (agen yang sah) saya akan pastikan ketulenan emas yang saya ambil di Public Gold diperiksa terlebih dahulu ketulenannya sebelum dijual kepada pembeli.

13. Adakah Public Gold@agen-agen@saya sendiri akan menerima emas Public Gold jika anda ingin menjualnya semula?
  • Ya, kami akan menerima semula emas-emas Public Gold dengan harga belian semua (buy back). Agen-agen kami terdapat diseluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

14. Adakah Public Gold akan menerima jualan semula emas PG sekiranya emas tersebut calar, kemek atau patah?
  • PG akan menerima semula emas tersebut dengan syarat berat emas tersebut masih kekal.

15. Bagaimana untuk memiliki produk-produk Public Gold ini?
  • Anda boleh call@sms saya 0125853035




English vers.


1. What is Public Gold?
Public Gold allows individual customers to invest in physical gold in a convenient, more secure and cheaper way. Customers can purchase gold in 999.9 fineness at all Public Gold Branches at daily quoted gold prices for 20g, 50g, 100g and 1kg in Malaysian Ringgit.
 
   
  2. Why would you want to invest in Public Gold?
Public Gold is one of the best ways for a customer to build up a personal gold portfolio by purchasing small amounts of gold on regular basis over a period of time. This "cost averaging" will ensure that the total gold investment will be acquired at the average gold price.
 
   
  3. What are the benefits of having a Public Gold?
There are a number of benefits to customers and these include :
  • Convenience of investing in gold at any Public Gold branch in Malaysia.
  • It is secure, as it in physical forms.
  • It is cheaper as the gold prices quoted will be pegged to international gold prices without the usual additional charges.
  • Customers can invest in small amounts at a time i.e. minimum 20 grams.
  • There is opportunity for capital gain if the gold price appreciates.
  • Gold can be a hedge against inflation.
 
   
  4. How would you make a capital gain from investing in Public Gold?
Internationally, the gold price is quoted in US Dollar per ounce. For Public Gold, the gold price will be converted to the Malaysian Ringgit . You will make a capital gain if the gold price appreciates.
 
   
  5. When is the right time to purchase gold?`
The right time would be when the gold price is low.
 
   
  6. Will the gold price quoted daily be better than at goldsmith shops?
The price of gold quoted daily will be pegged to the international gold price and will definitely be better than goldsmith shops.
 
   
  7. What is Bullion?
Means melting place, from the French bouillon, boiling, derived from the Latin bullio). A bullion is a precious metal (Gold) that is valued by its weight in a specific precious metal. Unlike commemorative or numismatic coins which are valued by limited mintage, rarity, condition and age, bullion coins are purchased by investors seeking a simple and tangible means to invest.
 
   
  8. Why invest in gold bullion?
Making the precious metals part of your financial planning is becoming one of the rules of good investment strategy. And people like the idea of holding something of real value in their hands, instead of trusting everything to a bank or broker. The economic forces that affect the price of precious metals are different from, and often are opposed to, the forces which determine the price of most common financial assets. This independent movement of precious metals to other financial assets can reduce overall portfolio volatility and contributes balance.
Whether you are conservative or aggressive in your investment approach, precious metals can represent an important part of your asset allocation. Some experts suggest that 10-15% of portfolio assets be in precious metals. No matter what level of risk an investor wishes to take, every portfolio needs a secure foundation. Gold are one of the most liquid of all investments. It is readily portable. It is easy to store. It is recognized in every country. It is easily and discreetly bought and sold. It can be easily converted to cash at any time.
 
   
  9. What should I buy coins or bars?
Bars
For the serious and large scale investor, gold bars are a simple and efficient way to invest in gold. The larger bars are usually available at the lowest premiums over their intrinsic gold value, smaller bars tend to cost more. There is a trade-off however, in that larger bars are not as flexible when it comes to selling. If you own a kilo bar, and you wish to sell, say 3 ounces, it’s not easy to slice off one end of your bar. Your choice of buyer is also more restricted as you will need to sell to a larger dealer, it is unlikely that you will find a private buyer as most people are not familiar with gold bullion bars.
Coins
It is sensible to consider modern one ounce gold bullion coins as being one ounce circular bullion bars. As coins are individually minted they in themselves provide their own authenticity and are available at very competitive prices compared with similar size bars. Because gold bullion coins are almost universally recognised, they are also easy to resell.
 
   
  10. What is the spot price?
The Spot Price is the internationally agreed price, based on supply and demand, for a 1 troy ounce of gold. Spot prices can change every minute.
 
   
  11. What is a Troy Ounce?
A troy ounce is the traditional unit of weight for precious metals.
One troy ounce = 31.104 grams 32.151 oz = 1 Kilogram
 
   
  12. Why do I pay a premium over the spot price?
When you buy any bullion product you are buying a precious metal that has been manufactured and minted into a tradeable form. The premium over the spot price is made up of this manufacturing cost.
 
   
  13. What is meant by the Margin Spread?
When you buy precious metal you pay a premium above the live spot price, (Lets say 6%). When you come to sell your precious metal you receive a price below the live spot rate (say 1%) Therefore in this example the margin spread is 7 percentage points.
 
   
  14. Where can I sell my precious metals?
Because Gold is an international standard you will be able to trade coins and bars in most countries in the world.
Public Gold offer the most competitive buy back rates in Malaysia.
 
   
  15. How do I purchase Gold Bullion?
You can call me at 0125853035 or visit my page www.inspirasiemas.com
 
   
  16. When do I need to pay for my precious metal order?
Public Gold will provide its Ringgit Malaysia account details in the contract that has been emailed or faxed to you. You must arrange for a credit to this account and confirm payment (Cash, Internet Banking, Bank to Bank transfer or Eftpos) within one and a half hours. We require this confirmation as most deposits will not process until overnight. If you do not provide this confirmation Public Gold retains the right to cancel your order.
 
   
  17. Do I have to pay any commission on my purchase?
While many institutions and dealers charge a commission on trading precious metals, Public Gold does not charge commission.
 
   
  18. What forms of payments does Public Gold accept?
As is international practice in trading precious metals, Public Gold only accepts the following forms of payment, telegraphic transfer, credit card and Internet Banking.
 
   
  19. When can I take delivery of my purchase?
This will somewhat dependent on our product schedule but you can expect to take physical possession of your purchase within 5 working days.
 
   
  20. How are Public Gold coins packaged?
Each coin will be inside individual plastic sleeve to protect them from being scratched or marked by fingerprints. Each coin will be accompanied with Public Gold official Certificate of Authenticity.

Gold extends gains as dollar swings lower

Gold bars are displayed to be photographed at bullion house in Mumbai December 3, 2009. REUTERS/Arko Datta

Gold bars are displayed to be photographed at bullion house in Mumbai December 3, 2009.
Credit: Reuters/Arko Datta



LONDON (Reuters) - Gold rose on Tuesday as the euro turned higher versus the dollar amid expectations Greece will announce new austerity measures, with currency market volatility lending support to bullion as an alternative asset.

Gold priced in sterling held near the previous session's record high as the British currency eased on Tuesday.

Spot gold was bid at $1,120.60 an ounce at 1411 GMT, against $1,118.40 late in New York on Monday. U.S. gold futures for April delivery on the COMEX division of the New York Mercantile Exchange rose $3.30 to $1,121.60 an ounce.

The euro recovered from the 9-1/2-month low it hit versus the dollar in earlier trade as traders anticipated that Greece will announce new austerity measures.

Dollar weakness lifts gold's appeal as an alternative asset and makes dollar-priced commodities cheaper for other currency holders. "The euro is an easy explanation," said VTB Capital analyst Andrey Kryuchenkov. "(Gold) is taking its cue from the dollar."

Fears over the fiscal health of peripheral euro zone economies have weighed heavily on the euro so far this year, knocking it down by nearly 5.5 percent against the dollar.

The European Union on Monday urged Greece to agree additional austerity measures within days to tackle its fiscal crisis. Greek officials said a cabinet meeting on the economy will take place on Wednesday.

Adding to pressure on the euro, former European Central Bank economist Otmar Issing said Greece should turn to the International Monetary Fund rather than other euro zone states for help in tackling its debt crisis.

Euro-priced gold rose above 830 euros an ounce early on Tuesday, within a few cents of its record high of 830.41 euros an ounce set last week. It later pared gains as the euro firmed.

STERLING GOLD EYES HIGH

Sterling-denominated gold also rose to a high of 752.06 pounds an ounce, near Monday's record high at 753.69 pounds an ounce, as the British currency was driven lower by fears that the next UK general election could result in a hung parliament.

This could mean an incoming government would struggle to take the action necessary to reduce debt, analysts said.

"Markets fear the UK government will be forced to create more sterling in order to buy their own government bonds and that quantitative easing and debt monetization may continue for longer than expected," bullion dealer GoldCore said in a note.

"The Bank of England continuing to punish savers with near zero percent interest rates at 0.5 percent while inflation appears to be looming is also contributing to concerns about a new sterling currency crisis."

This could lead to further gains in gold, it added.

In the physical market, sales of gold scrap picked up in Southeast Asia due to recent gains in bullion prices, while Indian buyers stayed on the sidelines.

The world's largest gold-backed exchange-traded fund, SPDR Gold Trust, said its holdings stood at 1,106.987 tons by March 1, unchanged from the previous business day.

Elsewhere, silver was at $16.58 an ounce against $16.45, platinum at $1,557 an ounce versus $1,546.50, and palladium at $437.50 an ounce versus $433.50.

"For the first time, the platinum ETF that was launched in the United States at the beginning of this year faced outflows of 25,000 ounces," said Commerzbank in a note.

"Obviously, short-term oriented speculative investors withdrew, after platinum did not deliver the price performance they had hoped for."

(Editing by Sue Thomas)

sumber: http://www.reuters.com/article/idUSTRE61L3UQ20100302

Saya rasa inilah masa yang dinanti-nantikan oleh para pelabur emas..harga emas sekarang tengah mencanak naik...masa yang sesuai untuk anda yang memerlukan duit untuk jual balik emas-emas anda.. 

so nak jual kat sape?boleh call@sms saya 0125853035..saya sedia membeli emas anda..asalkan ianya emas Public Gold @ Public Dinar..
Anda semua boleh cek harga buy back di website www.publicgold.com.my (untuk emas bar) @ www.publicdinar.com (untuk dinar)


Rasailah kehangatan dan aura EMAS...
Sekian dulu, Assalamualaikum...
 
Inspirasi Emas Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template