Sepuluh sen dahulu, tak sama macam sepuluh sen sekarang???


Salam semua...

Alhamdulillah, smuanya berjalan dengan lancar semalam (9hb Mac 2010) seperti yang dijadualkan. En Syukor yang walaupun kepenatan sebab baru je sehari sebelum tu dia bagi ceramah berkaitan emas juga di Kota Baru, Kelantan tetap bersemangat dalam menyampaikan ceramah beliau berkaitan pelaburan emas.

Kehadiran boleh dikatakan amat menggalakkan, kebanyakkan mereka yang hadir pada malam tu ade yang datang dari seberang ade gak yang datang dari Kulim, kalau x silap saya En Ahmad sekeluarga..huh..memang tabik betul..sanggup datang semata-mata nak tambah ilmu tentang Emas ni..

Kehadiran bukan saja terdiri daripada agen-agen yang dah lama kenali emas..tapi ramai jugak yang datang malam tu x jadi agen lagi..diorg yang datang ni sebab memang nak tauu sangat pasal pelaburan emas ni. Mana taknya, orang yang beri ceramah tu En Syukor, orang yang banyak buat kajian tentang pelaburan emas. Untuk makluman semua, En Syukor kini dah keje sepenuh masa dengan emas..wow..semua orang tau yang En Syukor ni seorang pensyarah di salah sebuah institusi pengajian tinggi di Melaka. Bila saya tanya kenapa berhenti?En Syukor cakap, income pelaburan + meniaga emas lebih menguntungkan. Masa kerja juga lebih fleksible!



En Saidi dan keluarga turut hadir

Antara isi ceramah yang disampaikan oleh En Syukor yang menarik perhatian saya pada malam tu, 

Penah x anda terfikir berniaga emas lebih menguntungkan? Tau tak kenapa tokey-tokey emas smua hidup senang? haa..jawapan dia..sebab tokei emas ni..walaupun emas yang diorg jual tu xde orang nak beli, tapi stok emas yang diorg simpan tu..nilai@harga emas tu semakin meningkat..yang menariknya, walaupun stok emas tu stok lama, emas yang dia jual tu tetap laku..percaya x?

" Alo tokey..ini emas bila punya stok?ini emas tahun ini punya ka 3 tahun lepas punya ka? kami x mau yang 3-4 tahun lepas punya aaa.." 

Hah, penah ke kita pergi beli barang kemas, kita cakap macam tu?hahaha..tak pernah kan? Sebab apa?sebab emas ni biarpun beratus atau beribu tahun dulu..emas tetap emas..tetap bernilai..tetap cantik. Betul tak?

" alahai...kenapa la aku x beli emas dari dulu lagi..menyesalnyaaaaa....."
kita sering kali dengar petikan di atas..kalau saya pun saya akan nyesal sebab x kenal emas dari dulu lagi..ahhaha..entah bulan2 duit gaji abis macam tu je..tapi nasib baik sahabat saya en Hizwan, dari Penang jugak..dia la yang menyedarkan saya tentang emas ni..hehe..TQ bro!

"Alahai,...rugi betul aku beli emas dulu...menyesal..arghhhhhhh..."
haaa..yang petikan kedua ni,memang saya x pnah dengar lagi..hehe..alahai,..ruginya aku beli emas dulu..kalau la aku tau...aku beli emas SEKARANG..sebab harga emas sekarang lebih MAHAL dari 3-4 tahun yang lepas..hahaha

Masa seminar tu, ada seorang makcik ni..umur dia 65tahun...
"Makcik dulu pergi skolah, makcik bawak sekupang  (sepuluh sen) ja..tapi sekarang cucu makcik p skolah bawak RM2.."
ha..bayangkan..semakin beredarnya zaman, semakin nilai wang ringgit kita tu kecik..dulu seposen buleh beli macam2..tapi sekarang?seposen nak makan ape? macam mana pulak dengan emas? kalau dulu masa zaman Rasulullah s.a.w 1 dinar boleh beli seekor kambing..tapi sekarang?harga kambing masih lg lebih kurang 1 dinar..hurm..fikir-fikirkan lah...

Sebenarnya banyak lagi rahsia yang dikupaskan oleh En Syukor ni..xde rahsia katanya..sebab dia berlatarbelakangkan pendidikan..jadi ilmu untuk dikongsi bersama..dia kan seorang pendidik...

Jadi kepada sesiapa yang nak tambah ilmu emas ni..jom pergi Ipoh pulak...malam ni en Syukor buat seminar kat ipoh..kalau nak p..jom tumpang saya..ehhehe..saya nak p lagi..best dengar en syukor bagi talk..Mantap!!


sempat bergambo dengan 1 kilo Silver..hehehe alahai...bila la nak merasa pegang sekilo emas... tunggguuuuuuu....

Rasailah kehangatan dan aura EMAS...
Sekian dulu, Assalamualaikum...

12 comments:

Fithrie Tajalie on March 10, 2010 at 8:58 AM said...

RAMBUT BARU KAA BRO?
BARU BELI KILOBAR SILVER KA??

Amir Firdaus on March 10, 2010 at 9:06 AM said...

hahaha..rambut baru..xde la..saja ja bergambo lepas seminar tu!heeheh..satgi nak p ipoh lak ni,jom jom...p meramaikan majlis

Wan Mohd Muslim & Wan Mohd Wazir on March 10, 2010 at 9:37 AM said...

Salam bos, nak mintak izin nak lampirkan web bos dalam blog saya. boleh kan..hehe..salam perkenalan dari Kedai Emas Muslim & Bro. http://kedaiemasmuslim.blogspot.com

Amir Firdaus on March 10, 2010 at 9:38 AM said...

boleh je tuan...x kisah pun... ;) bertukar tukar ilmu...

Anonymous said...

bagus..bagus..baguss..
pengenalan fiat money yang tidak bersandarkan kepada emas merupakan malapetaka kepada seluruh umat manusia..nama aku pun masuk dalam cerita ni..bagus teruskan menulis...

Wan Mohd Muslim & Wan Mohd Wazir on March 10, 2010 at 10:54 AM said...

puji ke perli atau marah nih.. yg komen bagus...bagus..bagus.. tuh..

Amir Firdaus on March 10, 2010 at 10:57 AM said...

ahhaha..tu la En Hizwan...emas tah brape kilo dah dia ade..dia da lama stat beli emas ni..x macam saya..baru nak mula..hehe

Wan Mohd Muslim & Wan Mohd Wazir on March 10, 2010 at 11:08 AM said...

ooo yeke...hebat2...

Taufik said...

wahhh..amir, berjalan sakan berbisnes...sy tak dapat datang semalam, ada kat kl..hehe!!

Amir Firdaus on March 12, 2010 at 2:51 AM said...

hahah..taufik..jalan2 makan angin..

Fithrie Tajalie on March 17, 2010 at 4:39 PM said...

nak pinjam posting

Amir Firdaus on March 17, 2010 at 4:50 PM said...

wokeiii...no prob..silakan ;)

 
Inspirasi Emas Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template