Zakat Emas dan Zakat Wang Simpanan

Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya,

Artikel kali ini saya nak bincangkan mengenai pembayaran zakat. Memandangkan ramai di antara kita, apabila disebut pasal simpanan EMAS atau apa-apa saja yang berkaitan EMAS secara automatik kita akan terbayang pembayaran ZAKAT..

Jika benar ini berlaku dikalangan kita, maka alhamdulillah, syukur kepada Allah s.w.t kerana dengan adanya EMAS maka baru lah kita teringat pasal pembayaran ZAKAT. Setidak-tidaknya, kita tidak lupa akan kewajiban menunaikan salah satu Rukun Islam ni, Alhamdulillah.... :) Ada hikmah juga simpan emas ni..


"Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu manjadi ketenteraman bagi mereka, dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui." - Surah At-Taubah (ayat 103)
 


"Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat". Surah An-Nur (ayat 56)
 


"Dan (ingatlah wahai Muhammad), Ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): Janganlah kamu menyembah melainkan ALLAH, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa, dan kaum kerabat dan anak-anak yatim, serta orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat. Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil daripada kamu dan sememangnya kamu orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya." Surah Al-Baqarah (ayat 83)
 

Namun begitu, ada juga diantara kita apabila disebut pasal EMAS,
"alahai...malaslah aku simpan emas..nanti nak kena bayar ZAKAT pulak. Baik aku simpan duit aku dalam bank buat FD, boleh gak dapat 3-4% xpun dalam saham mana2 ke buleh la dapat 7-8% setahun.."
 Nak melabur pun bagus juga, x salah..masing-masing ada cara perancangan penyimpanan masing-masing. Cuma, bila kita menyimpan secara wang simpanan, mungkin segelintir dari kita, x sedar bahawa ZAKAT wang simpanan juga perlu dikeluarkan.

"Zakat Wang simpanan pun kena keluarkan??Eh betul ke??nape aku x penah tau pun pasal ni??"


 Tengok...bila cakap pasal EMAS..ramai diatara kita teringatkan ZAKAT, bila cakap pasal WANG SIMPANAN....?????hurmm..mungkin kerana EMAS tu nampak lebih bernilai yang menyebabkan kita terus terfikir pasal ZAKAT...Alhamdulillah...

Untuk makluman, x semestinya kalau kita simpan emas, kita wajib keluarkan zakat..semua tu bergantung sama ada melebihi nisabnya atau tidak..sama juga wang simpanan..x semestinya kalau kita simpan duit je..kita da kena zakat..semuanya bergantung kepada jumlah wang yang kita simpan.

Jom kita sama-sama baca petikan kat bawah ni.. rujukan Portal Lembaga Zakat Selangor


ZAKAT EMAS & PERAK


Emas dan perak adalah merupakan logam galian yang berharga kurniaan Allah SWT. Ia merupakan hasil bumi yang banyak manfaat kepada manusia dan manusia pula menjadikannya nilai tukaran wang bagi segala sesuatu. Sementara syariat pula mengibaratkan emas dan perak sebagai sesuatu kekayaan alam yang hidup dan berkembang. Syariat juga telah mewajibkan kedua-duanya boleh digunakan dalam bentuk wang atau kepingan, bekas bejana, cenderahati, ukiran atau perhiasan.
Zakat diwajibkan ke atas pihak yang memiliki emas dan perak apabila sampai nisab dan telah cukup haul setahun.

DALIL WAJIB ZAKAT
 
Firman Allah s.w.t:

"Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak dibelanjakan pada jalan Allah (tidak mengeluarkan zakat), maka khabarkanlah kepada mereka dengan balasan azab seksa yang tidak terperi sakitnya (iaitu) pada hari dibakar emas dan perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam lalu diselar dengannya dahi, rusuk serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka), inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu, oleh itu rasakan (azab dari) apa yang kamu simpan itu"
(Surah At-Taubah: 34-35)
 
Sabda Rasulullah s.a.w:

"Setiap pemilik emas dan perak yang tidak menunaikan haknya maka pada hari kiamat dijadikan kepingan lalu dibakar dalam api neraka kemudian diselar rusuk dan belakang mereka; setiap kali kepingan itu menjadi sejuk ia kembali dibakar semula pada pada hari yang kadarnya bersamaan dengan lima puluh ribu (50,000) tahun sehingga ia dihukum di antara hamba-hamba Allah maka dilihat jalannya sama ada ke syurga atau ke neraka".

(Hadis riwayat Abu Hurairah)
 



KAEDAH KIRAAN ZAKAT EMAS & PERAK
 
  • Emas Perhiasan Wanita



    • Emas perhiasan wanita ialah emas yang dibeli atau digunakan sebagai perhiasan di badan. LZS (MAIS) mengambil kira kadar uruf emas bagi pemakaian perhiasan tersebut. Jika kadar pemakaian itu tidak mencapai atau melebihi kadar uruf, maka tidak wajiblah membayar zakat emas perhiasan tersebut. Kadar uruf emas di negeri Selangor ialah sebanyak 800 gram
    • Contoh:
      (Timbangan emas x harga semasa x 2.5%)
      900 gram x RM50 = RM45000 x 2.5% = RM1125

       
  • Emas Yang Disimpan



    • Bermaksud emas yang selain daripada perhiasan wanita yang dipakai di badan samaada dalam bentuk mata wang, simpanan, galian, peralatan rumah dan sebagainya.
    • Ia dikenakan zakat sebanyak 2.5% daripada jumlah yang ada sekiranya kadar yang dimiliki itu sama atau melebihi nisabnya iaitu 85 gram. Ia tidak sama dengan emas perhiasan yang dipakai. Nisab emas yang tidak dipakai ialah sebanyak 85 gram
    • Contoh:
      Timbangan emas x harga semasa x 2.5%
      90 gram x RM50 = RM4500 x 2.5% = RM112.50
     
  • Perak



    • Bagi logam perak, samaada dipakai sebagai barang perhiasan ataupun tidak (disimpan sebagai perhiasan di rumah), maka pengiraannya adalah berdasarkan nilai barang perak tersebut. Nisab bagi perak adalah sebanyak 595 gram atau lebih
    • Contoh:
      800 gram perak x RM0.90(segram) x 2.5% = RM18
     
ZAKAT WANG SIMPANAN

Mata wang wajib dikenakan zakat kerana ia boleh digunakan untuk bermuamalah sama dengan emas dan perak. Wang sama ada berbentuk kertas, syiling atau sebagainya setaraf dengan emas dan perak sebagai satu kuasa membeli. Nisab zakat wang simpanan adalah berdasarkan nilai semasa bagi nisab emas 20 mithqal (85 gram) atau perak (595 gram)

DALIL WAJIB ZAKAT
 

"Saidina Ali telah meriwayat bahawa Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda: "Apabila kamu mempunyai 200 dirham dan telah cukup haul (genap setahun) diwajibkan zakatnya 5 dirham , dan tidak diwajibkan mengeluarkan zakat (emas) kecuali kamu mempunyai 20 dinar (salah satu matawang zaman dahulu yang digunakan di negara Arab). Apabila kamu mempunyai 20 dinar dan telah cukup haulnya diwajibkan zakatnya setengah dinar. Demikian juga kadarnya jika nilainya bertambah dan tidak diwajibkan zakat bagi sesuatu harta kecuali genap setahun."
 

 



Kaedah Kiraan Zakat Wang Simpanan


  • Simpanan Tetap
    • Apabila sesuatu simpanan tetap itu telah genap setahun dan jumlahnya melebihi daripada paras nisab (nilai 85 gram emas), maka wajib dikeluarkan zakat sebanyak 2.5% daripada jumlah wang simpanan tersebut.


  • Simpanan Biasa
    • Ianya adalah dikira berdasarkan kepada jumlah baki terendah atau berakhir haul bagi simpanan tersebut.


  • Simpanan Dalam Satu Akaun
    • Jika sesuatu simpanan itu telah genap setahun dan baki terendahnya (setelah ditolak faedah yang ada dalam tempoh tersebut) adalah melebihi paras nisab, maka seseorang itu wajib untuk mengeluarkan zakat atas wang simpanan.


  • Simpanan Dalam Beberapa Akaun
    • Jika seseorang itu mempunyai beberapa akaun simpanan, maka baki terendahnya dari setiap akaun simpanan tersebut mestilah dicampurkan untuk mengira zakat walaupun mungkin jika dikira satu-satu akaun, baki terendahnya tidak mencukupi nisab.
     

Ok lah...saya rasa, cukup dulu untuk sementara waktu..semoga apa yang disampaikan ini dapat disebar-sebarkan..untuk makluman sekali lagi, maklumat diatas saya dapat dari Lembaga Zakat Selangor, jadi pengiraannya mungkin berbeza bagi negeri-negeri lain..Contoh pengiraan tersebut adalah sebagai panduan kepada kita..Wallahualam..


Sekian dahulu..Assalamualaikum..

2 comments:

Anonymous said...

tahniah..post baru..

Amir Firdaus on March 18, 2010 at 11:37 PM said...

semoga dapat manfaat...insyaAllah

 
Inspirasi Emas Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template